Historisch deel Actueel deel

In het tweede deel van de tentoonstelling komen jongeren van nu aan het woord. Op kleurrijke panelen vertellen ze over hun eigen ervaringen met vooroordelen, discriminatie en uitsluiten, en hoe ze ermee omgaan.


De tentoonstelling “Laat me mezelf zijn” (Het levensverhaal van Anne Frank) toont,  aan de hand van panelen met foto’s, het verhaal van Anne Frank vanaf haar geboorte in 1929 tot aan haar dood in het concentratiekamp Bergen-Belsen in 1945.

De expositie legt telkens het verband tussen de gebeurtenissen in Annes leven en de gebeurtenissen in de grote geschiedenis van die tijd: de opkomst van Hitler, de opkomst van het nationaalsocialisme, de uitsluiting en discriminatie van de Joodse bevolking, de Holocaust. Ook geeft de tentoonstelling de bezoeker een impressie van het Achterhuis waarin Anne Frank samen met de andere onderduikers meer dan twee jaar ondergedoken zat.

Op de tentoonstellingen zijn verschillende objecten te zien, waaronder een replica van het dagboek van Anne Frank en een schaalmodel van de schuilplaats.


.

Dit deel bevat ook verschillende film-fragmenten. De bezoekers leren hoe deze jongeren zichzelf zien, maar ook hoe vreemdelingen hierop reageren. Dit maakt duidelijk wat de rol van vooroordelen kan zijn en hoe dit kan leiden tot uitsluiting en soms zelfs discriminatie.




De tentoonstelling wordt bezocht door alle secundaire scholen uit Tienen en Hoegaarden. De begeleiding en deskundige uitleg gebeurt door studenten van de UCLL in het kader van hun stage. Het grote publiek is welkom tijdens nocturnes en in het weekend. Dit kan individueel of in groep gebeuren, al dan niet o.l.v. een gids. Op deze wijze krijgen alle geïnteresseerden de kans om deze aangrijpende tentoonstelling te bezoeken.




Het educatieve programma van de tentoonstelling wordt meestal uitgevoerd door studenten. Gebruikmakende van een internationaal onderzoek door de Anne Frank Stichting in 2013 en 2014, werden de inhoud en het ontwerp van de tentoonstelling aangepast om de studenten die gidsen, het best van dienst te zijn. Voordat ze met hun werk beginnen, krijgen de gidsen een training van één of twee dagen door de Anne Frank Stichting of haar lokale partner. De studenten leren de inhoud kennen en leren hoe om te gaan met de bezoekers. Ze kunnen gebruik maken van de ‘handleiding voor docenten’, die instructies bevat voor het overbrengen van de inhoud, welke vragen ze moeten stellen en hoe ze een discussie kunnen modereren. Bovendien bevat deze handleiding verschillende praktische opdrachten en werkbladen die door de school van de bezoekende school kunnen worden gebruikt.

Reservaties Agenda